Αξία Ακινήτων και ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκης (metro και real estate)


του Κώστα Μπρέζα
costasbr@gmail.com

Το ΜΕΤΡΟ της Θεσσαλονίκης έχει βρεί το "δρόμο" του και παρά τις όποιες καθυστερήσεις, απ΄οτι όλα δείχνουν, θα μεταφέρει επιβάτες στην κύρια γραμμή ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟΣ ΣΤΑΘΜΟΣ - ΝΕΑ ΕΛΒΕΤΙΑ σε 4 χρόνια από τώρα ήτοι μέσα στο 2014.
Θα επηρεάσει τις αξίες των ακινήτων από τις περιοχές που θα περάσει? Ασφαλώς ναι, είτε πρόκειται για την αξία πώλησης τους, είτε για τις τιμές ενοικίου. Αυτό συνέβη σ΄όλες τις μεγάλες πόλεις και σχετικά πρόσφατα στην Αθήνα, και μάλιστα η επιρροή αυτή έχει πάντα θετικό πρόσημο.
Τί εννούμε με "το μετρό θα περάσει από την περιοχή"? Οποιαδήποτε απόσταση έως και 10 λεπτά περπάτημα από την κοντινότερη στάση μετρό ή αλλιώς έως 500μ, καί θα ήταν ποιό σωστό να χωρίσουμε την απόσταση αυτή σε 2 ζώνες, την πρώτη 0-250μ και την δεύτερη 250-500μ, γιατί αυτονόητα η 1η ζώνη θα επηρεαστεί περισσότερο από τη 2η.

Από πού θα περάσει το μετρό? Ήδη έχουμε εικόνα των τοποθεσιών των περισσότερων στάσεων της κύριας γραμμής. Οι σταθμοί είναι

  • Σιδηροδρομικός σταθμός
  • Πλατεία Δημοκρατίας (Βαρδάρη)
  • Βενιζέλου (στην Εγνατία)
  • Αγίας Σοφίας (στην Εγνατία)
  • Συντριβάνι (Εγνατία με Εθνικής Αμύνης)
  • Πανεπιστήμιο (Νέα Εγνατία στο ύψος Πολυτεχνείου)
  • Παπάφη (στο Παπάφειο Ορφανοτροφείο)
  • Ευκλείδη (Κωνσταντινουπόλεως)
  • Φλέμινγκ (Δελφών με Καλλιδοπούλου)
  • Ανάληψη (Δελφών με Π.Συνδίκα)
  • Πατρικίου (μεγάλο πάρκο Κρήτης, κόμβος για γραμμή Καλαμαριάς)
  • Βούλγαρη (Παπαδάκη)
  • Νέα Ελβέτία (άλσος)

Παράλληλα θα κατασκευαστούν δύο επεκτάσεις

1)από πλατεία Δημοκρατίας σε Ν.Ευκαρπία με 4 ενδιάμεσους σταθμούς α)Νεάπολη -β)Π।Μελά- γ))Σταυρούπολη -δ)Πολίχνη και

2)γραμμή Καλαμαριάς με σταθμούς α)Νομαρχία (Βούλγαρη με Β.Όλγας) β) Καλαμαριά (Πόντου με Μεταμορφώσεως) γ)Αρετσού (Πόντου με Καυκάσου) δ)Νέα Κρήνη (Πόντου με Βρυούλων) ε) Μίκρα (στις αθλητικές εγκαταστάσεις) με προοπτική υπέργειας επέκτασης μέχρι το Αεροδρόμιο.

Πόσο θα επηρεάσει το μετρό την αξία των διαμερίσματων? Αρκετά χρόνια πριν την λειτουργία του, βλέπουμε σε αγγελίες πωλήσεων διαμερισμάτων "κοντά σε μελλοντική στάση μετρό". Η παρατήρηση της αλλαγής των τιμών σε διαμερίσματα που ήταν κοντά στους άξονες του μετρό στην Αθήνα, έδειξε ότι εκτός από την εγγύτητα στους σταθμούς -που ήταν εξ άλλου αναμενόμενη- σημαντικό ρόλο έπαιξε και το μέγεθος των διαμερίσματων, και συγκεκριμμένα περισσότερο (ποσοστιαία) ανέβηκαν οι τιμές των μικρών διαμερισμάτων (στούντιο, γκαρσονιέρες, μικρά δυάρια) και λιγότερο των μεγάλων διαμερισμάτων. Μπορούμε να αναφέρουμε οτι οι τιμές τόσο της πώλησης όσο και των μισθωμάτων ανέβηκαν από 5% έως 20% και το ποσοστό είναι αντιστρόφως ανάλογο από την απόσταση των σταθμών αλλά και από τα τετραγωνικά μέτρα των ακινήτων. Ετσι έχουμε έως και 20% αυξήσεις στα μικρά διαμερίσματα που απέχουν έως 250μ από τους σταθμούς η οποία μειώνεται και μπορεί να είναι μόνο 5 % για τα μεγαλύτερα διαμερίσματα πού απέχουν 250-500μ από τους σταθμούς. Κάτι ανάλογο περιμένουμε καί στη Θεσσαλονίκη με την αγορά να έχει ήδη προεξωφλήσει ένα μικρό μέρος της αύξησης κυρίως στα μικρά διαμερίσματα στις τιμές πώλησης.

Θα επηρέασει το μετρό και τις τιμές των επαγγελματικών ακινήτων? Είναι σίγουρο αν και οι αυξήσεις θα είναι μικρότερες των διαμερισμάτων, με εξαίρεση τα μικρά ή και μεσαία καταστήματα που θα είναι δίπλα από τις εξόδους του μετρό και που θα είναι κατάλληλα για επιχειρήσεις υγειονομικού ενδιαφέροντος (πρόχειρο φαγητό, καφέ) αλλά και τεχνολογίας (κινητά, gadgets κλπ).

Σημαντική υποσημείωση: με τον όρο "αυξήσεις τιμών" λόγω του μετρό, εννούμε διαφορές τιμών με αντίστοιχα ακίνητα αντίστοιχων περιοχών απ΄όπου δεν θα διέρθει το μετρό και όχι αναγκαστικά πραγματικές αυξήσεις. Αν δηλαδή η αγορά ακινήτων ακολουθήσει πτωτική πορεία, το ίδιο θα γίνει και με τα πλησίον του μετρό ακίνητα, τα οποία όμως θα μπορούν να συμψηφίζουν και την οποιαδήποτε λόγω θέσης αύξηση

ΜΗΠΩΣ ΕΙΝΑΙ ΤΩΡΑ ΤΟ ΣΩΣΤΟ ΤΑϊΜΙΝΓΚ ΓΙΑ ΑΓΟΡΕΣ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΟ ΜΕΤΡΟ?

Κώστας Μπρέζας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου